Kulttuurikunto

Suomen Kulttuurirahasto ja Yleisradio yhdistivät voimansa kansalaisten kulttuurikunnon kohottamiseksi Kulttuurikunto-kampanjalla.

Kulttuurikunto oli Suomen Kulttuurirahaston, Yleisradion ja Svenska kulturfondenin valtakunnallinen yhteishanke, jolla haluttiin hälventää kulttuuriin liittyviä ennakkoluuloja, innostaa uusien lajien kokeiluun, saada aikaan myönteisiä kulttuurielämyksiä ja lisätä tavallisten suomalaisten kulttuurin kulutusta.

Kampanja innosti ihmisiä ylläpitämään kulttuurikuntoaan kuluttamalla kulttuuria kolmesti viikossa puoli tuntia kerrallaan. Mikäli tavoitteena oli kulttuurikunnon kohottaminen, kampanja suositteli harrastamaan lajeja, jotka nostattavat sykettä ja aiheuttavat henkistä hikoilua.

Kampanja käynnistyi syksyllä 2008 ja jatkui kevääseen 2011 asti.

Kulttuurista käy myös iltasatu

Kampanjan keskeinen väline oli kulttuurikuntokortti, johon päivittäiset kulttuurisuoritukset merkittiin. Korttia tarjottiin myös työnantajien käyttöön; päämääränä oli kannustaa työnantajia ottamaan kulttuurikuntoilu osaksi työhyvinvoinnin kehittämistä ja samalla nostamaan työpaikan vetovoimaa. Kulttuurin kulutukseksi laskettiin myös iltasadun lukeminen, tv-draaman katsominen tai radiosta kuunnelman kuunteleminen.

Kulttuuripalveluja tarjoaville oli käytössä vapaasti ja maksutta Kulttuurikunto suosittelee -merkki, jota suositeltiin käytettäväksi erityisesti sellaisten tilaisuuksien yhteydessä, jotka soveltuivat aloitteleville, pitkän poissaolon jälkeen kulttuurin pariin palaaville tai uusia kokemuksia etsiville kulttuurikuntoilijoille.

Kampanjaan liittyi myös televisiosarja, YLE Kulttuurin tuottama Kulttuurikuntoklinikka, joka nähtiin YLE TV1 -kanavalla. Sarjassa psykologi ja kaksi taiteilijaa tarkastivat koehenkilöiden kunnon ja laativat hänelle hoitokuurin.

Suomen Kulttuurirahasto vastasi kampanjan rahoituksesta ja YLE Kulttuuri tuotannosta.