Tiedesirkus

Tiedesirkus oli Suomen Kulttuurirahaston rahoittama ja Heurekan toteuttama kiertävä, vuorovaikutteinen tiedenäyttely ja tiedeteatteriesitys. Se toi tiedekeskustoimintaa erityisesti sellaisiin kouluihin, joista on pitkä matka tiedekeskuksiin.

Koko Suomen alueelle ulottuva hanke oli ainutlaatuinen. Kulttuurirahasto rahoitti hanketta miljoonalla eurolla, minkä ansiosta se oli kouluille ilmainen tukikauden ajan. Tiedesirkus tuki ensisijaisesti peruskoulun 5. ja 6. luokan tiedeopetusta, mutta soveltui myös yläluokkien oppisisältöihin. Osalle kouluista Tiedesirkus tarjosi ensikosketuksen tieteen maailmaan.

Kulttuurirahaston peruspääoman keräsivät syksyllä 1938 kansakoululaiset ympäri Suomen kiertämällä ovelta ovelle. Tiedesirkus juhlistaa Kulttuurirahaston 70-vuotista taivalta ja on samalla kiitos Suomen kouluille. – Suomen Kulttuurirahaston yliasiamies Antti Arjava.

Kiertue liikkeellä koko lukuvuoden – läpi Suomen

Tiedesirkus kulki läpi Suomen kahden lukuvuoden ajan syksystä 2009 alkaen. Opettajat, rehtorit ja kuntien edustajat ehdottivat Heurekalle omaa koulua ja kuntaa Tiedesirkuksen vierailukohteeksi. Ruotsinkielisissä kouluissa Tiedesirkus toteutettiin ruotsinkielisenä.

Tiedesirkus pyrittiin pitämään viikon ajan yhdessä paikassa, jolloin myös lähikuntien oppilaat pystyivät osallistumaan esitykseen. Siellä missä etäisyydet olivat pitkiä, Tiedesirkus siirtyi muutaman päivän välein uudelle paikkakunnalle. Näyttely ja esitys pystytettiin koulun liikunta- tai juhlasaliin tai muihin sopiviin tiloihin.

Tiedettä innostavalla tavalla

Tiedesirkus koostui kahdeksasta näyttelykohteesta sekä tiedeteatteriesityksestä, jotka valottivat maailmankaikkeuden ja elämän rakennetta ja tukivat mm. fysiikan opetussuunnitelmaa. Tiedesirkuksessa sai vierailla kerralla noin 60 oppilasta ja päivän aikana parisataa henkilöä. Noin 20-minuuttisen esityksen jälkeen ryhmä jäi ohjatusti tutustumaan näyttelyyn, jossa opas keskusteli oppilaiden ja opettajan kanssa esityksen ja näyttelykohteiden aiheista. Oppimateriaalit mahdollistivat jälkityöskentelyn aiheiden parissa.

Kivaa. Mukava, että luvassa ei ole pelkästään hauskaa sirkusta, vaan saa itse tehdä ja hoksata. Sillä lailla voi oppia jotain. –  viidesluokkalainen Sandra Vaalio.

Tieteestä löytyvät kaikki sirkuksen piirteet: hengästyttävä akrobatia, eksotiikka, yllätyksestä kumpuava nauru sekä tunne siitä, että jokin maaginen on hipaissut olemassaoloamme. – professori Kari Enqvist.

Lisätietoja:

yliasiamies Antti Arjava, Suomen Kulttuurirahasto, etunimi.sukunimi@skr.fi