Pirkanmaan rahaston palkinto Eppu Normaalille
Suomen Kulttuurirahaston Pirkanmaan rahaston vuoden 2026 palkinnon sai Eppu Normaali ‑yhtye. Palkinto myönnettiin sukupolvia yhdistävistä sävelistä ja sanojen voimasta. Palkinto on suuruudeltaan 15 000 euroa.
Palkintopäätöksessään Pirkanmaan rahaston hoitokunta nosti esiin ylöjärveläisyhtyeen merkittävän aseman suomalaisessa musiikki- ja kulttuurikentässä sekä yhtyeen pitkän uran.
”Eppu Normaali on pitkällä urallaan tehnyt suomalaista populaarimusiikin historiaa. Historiallinen on myös Pirkanmaan rahaston tämän vuoden palkinto: se myönnetään ensimmäisen kerran populaarimusiikin esiintyjälle – ja ensi kerran yhtyeelle”, sanoo Pirkanmaan rahaston hoitokunnan puheenjohtaja Helena Hiilivirta.
Eppu Normaalin tuotanto on kulkenut 1970‑luvun lopun punk‑ilmaisusta kohti musiikillisesti herkempää ja melodisempaa rockia. Erityisesti 1980‑luvun alussa julkaistut levyt merkitsivät yhtyeen uralla käännekohtaa, ja sen jälkeen Eppujen tuotannosta on noussut useita kaikkien suomalaisten tuntemia klassikoita.
Yhtyeen kielellisesti kekseliäät, runolliset ja sisällöllisesti vahvat sanoitukset eivät ole vain aikansa tulkintoja. Ne ovat ottaneet kantaa yhteiskunnallisiin ilmiöihin ja jäsentäneet lukemattomien ihmisten yksityisiä tunteita ja kokemuksia. Ne ovat säilyttäneet ajankohtaisuutensa ja puhuttelevuutensa yli sukupolvien ja jatkavat elämäänsä myös sen jälkeen, kun yhtye loppukesällä päättää 50‑vuotisen uransa.