Leikin ja luovuuden lähteillä

Haastattelu
Teksti: Essi van der Ploeg
Kuvat: Sami Mannerheimo
17.1.2025

Pohjois-Pohjanmaan rahasto tukee alueensa kulttuuria paitsi apurahoin myös lahjoittamalla visuaalista taidetta. Kuusamon Nilonkankaan kouluun suunniteltu taideteos muistuttaa mielikuvituksen voimasta.

Värikäs taideteos, jonka keskeltä kurkkaa taiteilija.

Katosta roikkuu suunnattoman suuri mobile – kuin lapsen kehdon ylle ripustettu, ilmavirrassa pyörivä lelu. Tämän mobilen alle voisi kuvitella jättiläisen jälkikasvua, taaperon, joka hamuaisi lelua valtavilla kourillaan ja kikattaisi sitten onnellisena.

Emme kuitenkaan ole sadussa, vaan ukrainalaislähtöisen taiteilijan Georgi Eremenkon ateljeessa Helsingin Suomenlinnassa. Eremenko voitti Suomen kulttuurirahaston Pohjois-Pohjanmaan rahaston kutsukilpailun, jonka tarkoituksena oli lahjoittaa taideteos Nilonkankaan kouluun Kuusamoon.

Kilpailu on osa rahaston jo vuonna 1974 alkanutta perinnettä, jossa rahasto on lahjoittanut taidetta Pohjois-Pohjanmaan kuntiin. Vuoden 2024 lahjansaajakuntana oli Kuusamo.

”Paikkakunta on tuttu, sillä muutin yläasteikäisenä Ukrainasta Kuusamoon. Kuusamon koulumaailma oli ensikosketukseni Suomeen, ja sen vuoksi tämä tehtävä tuntui itselleni läheiseltä ja tärkeältä”, Eremenko sanoo.

Georgi Eremenko mietti teosta valmistellessaan paljon valon ja värien keskinäistä suhdetta.

Värien iloa vaneripinnoilla

Eremenkon teos koostuu sadoista ilmavirran mukana liikkuvista palasista. Ne on leikattu vanerista ja maalattu kirkkain värein. Palaset roikkuvat kiinni toisissaan vaijerilla. Kas, tuossa on selvästi herkkutatti, tuossa taas tyylitelty koiranpää. Välissä on suunnikkaalta vaikuttava geometrinen kuvio.

On helppo nähdä valmis taideteos koulun katossa, jossa vertikaalisesti jäsentyvät sarjat liikehtivät ilmeikkäästi. Mistä idea tähän teokseen?

”Halusin pohtia, miten taidetta voi kokea koulussa ja mikä on taiteen merkitys lapsille yleensä. Samalla tuntui tärkeältä lähestyä teosta tavalla, jolla lapsille syntyisi aito suhde tekeillä olevaan teokseen. Ja niin heille syntyikin – he nimittäin ovat olleet alusta saakka luomassa tätä kokonaisuutta”, Eremenko huomauttaa.

Luovuus lentoon työpajassa

Keväällä 2024 Eremenko vietti viikon Nilonkankaan koulussa vetämässä taidetyöpajaa koulun jokaisella luokka-asteella.

”Oppilaat tekivät ohjauksessani paperikollaasitöitä leikaten ja liimaten. Aihemaailma oli alkujaan kouluelämä, mutta kuten luovassa työssä usein käy, oppilaiden ideat lähtivät lentoon ja he tuottivat paperista mitä moninaisempia kuvioita ja muodostelmia.”

Eremenkon taideteos toisin sanoen mukailee oppilaiden kollaasitöitä. Taiteilija painottaakin, että käytännössä se on tehty yhteistyönä.  

”Valmis teos on täyttynyt oppilaiden ideoista ja ajatuksista.”

Eremenko halusi työpajaa vetäessään kannustaa oppilaita rohkeaan kokeiluun ja yllättävään muotokieleen. ”Teoksen osissa voi nähdä kouluelämästä nousevia teemoja, kuten yhteisöllisyyttä ja kaveruutta – mutta ennen kaikkea käsillä tekemisen iloa. Vaneripaloissa näkyy myös omat muistoni Kuusamosta ja sen luonnosta.”

Valo viimeistelee teoksen

Georgi Eremenkolle on ollut teosta valmistellessaan tärkeää miettiä valon ja värien keskinäistä suhdetta. Kun teos on kiinnitetty Nilonkankaan koulun kattoon, se alkaa elää omaa elämäänsä vuodenkierron ehdoilla.

”Valon kanssa vuorovaikuttaessaan teoksesta syntyy värikkäitä heijastumia. Keskitalvella, kun valoa on vähän ja enin valo tulee sisävalaistuksesta, ikkunoiden läheisyyteen sijoitetut mobilet heijastavat värin ja valon ulospäin. Kesällä, kun valon suunta vaihtuu, valo saa leikkiä teoksen värikkäillä pinnoilla.”

Myös materiaalin valinta oli Eremenkolle huolellisen pohdiskelun tulos. Hän valitsi vanerin sen ekologisuuden ja uusiutuvuuden takia.

”Lisäksi vaneri sopii mielestäni erinomaisesti Nilonkankaan koulun henkeen, koska itse rakennuskin on tehty puusta. Puu on myös monille tuttu aines esimerkiksi koulun puutyötunneilta.”

Taide avaa Eremenkon mukaan uusia tapoja nähdä ja kokea maailmaa.

Leikin ei tarvitse lopahtaa

Taide avaa Eremenkon mukaan uusia tapoja nähdä ja kokea maailmaa. Omia lapsia katsellessaan Eremenko on monesti ihaillut heidän tapaansa leikkiä ja viedä leikkiä eteenpäin yllättävillä tavoilla.

”Olen miettinyt lasteni kautta omaa luovuuttani – miten voisin ruokkia ja varjella sitä? Miten kukin meistä voisi pitää luovuuttaan yllä? Miksi niin monet lopettavat piirtämisen ja leikkimisen aikuistuttuaan?”

Taide voi Eremenkon mielestä kannustaa kouluikäistä ajattelemaan luovasti, kyseenalaistamaan ja löytämään omia vastauksia. Hän toivookin, että valmis taideteos olisi Nilonkankaan koulun oppilaille jatkuva ilon ja inspiraation lähde. ”Heidän kädenjälkensä näkyy teoksessa, ja he ovat olleet mukana luomassa kouluyhteisöstään hauskemman ja monipuolisemman. Toivon heidän kokevan teoksen esimerkkinä mahdollisuuksista ja mielikuvituksen voimasta ja siitä, että heillä olisi jatkossakin rohkeutta luottaa omiin kykyihinsä.”


Pohjois-Pohjanmaan rahaston taidehankinnat

Pohjois-Pohjanmaan rahasto tukee alueensa kulttuuria paitsi apurahoin myös lahjoittamalla visuaalista taidetta. Lahjoitustoiminta on ollut käynnissä jo vuodesta 1974 asti.

Lue lisää

Katso kaikki ajankohtaiset