Takaisin artikkelilistaukseen
Tieteestä & Taiteesta
Lapsi oppii laulaen
12.1.2021
Katri Borm ja Sarah Goncalves saivat toistamiseen apurahan Satakunnan rahastolta varhaiskasvatusikäisten lasten suomen kielen oppimista tukevan laulumateriaalin tuottamiseen. Kuva: Kaija Marjanen
Katri Borm ja Sarah Goncalves saivat toistamiseen apurahan Satakunnan rahastolta varhaiskasvatusikäisten lasten suomen kielen oppimista tukevan laulumateriaalin tuottamiseen. Kuva: Kaija Marjanen
Suomalainen Kielinuppu tuottaa lastenmusiikkia pedagogisella lähestymistavalla. Lauluja on kertynyt neljässä vuodessa 47 ja niitä on toistettu yli 3,5 miljoona kertaa.

Teksti: Laura Iisalo

Kieli on enemmän kuin viestinnän väline. Se luo pohjan oppimisen, ilmaisun ja ymmärtämisen taidoille, ja vaikuttaa identiteetin kehittymiseen – siihen, mitä ymmärrämme itsestämme ja muista.

– Kieli on kaiken oppimisen perusta, jonka avulla hahmotamme maailmaa, tiivistää varhaiskasvatuksen opettaja Katri Borm, joka on toinen pedagogista lastenmusiikkia tuottavan Kielinupun kehittäjistä.

Menetelmä sai alkunsa neljä vuotta sitten Raumalla, Turun yliopiston alaisena toimivassa Opettajankoulutuslaitoksessa opiskelevien Bormin ja Sarah Goncalvesin yhteisen opiskelutehtävän sivutuotteena. Innoittajana toimi Turun Yliopistosta valmistuneen Jenni Alisaaren väitöskirja, jonka mukaan laulaminen on tehokas kielen opettamisen menetelmä.

Kieli luo pohjan oppimisen, ilmaisun ja ymmärtämisen taidoille, ja vaikuttaa identiteetin kehittymiseen – siihen, mitä ymmärrämme itsestämme ja muista.

Myös kaksikon omakohtaiset kokemukset kaksikielisyydestä ovat vaikuttaneet projektin taustalla. Bormin perheessä puhutaan suomen lisäksi saksaa, Goncalves puhuu suomea ja portugalia.

– Halusimme luoda helposti käytettävän ja kaikkien saatavilla olevan työkalun. Youtube valikoitui hyväksi kanavaksi, sillä yksi iso missio on tasa-arvon lisääminen. On paljon maahanmuuttajataustaisia lapsia ja niitä, joilla on kielellisiä haasteita. Halusimme, että jokaisella lapsella olisi mahdollisuus innostua ja nauttia suomenkielen oppimisesta leikinomaisen menetelmän avulla, Borm sanoo.

Opiskeluprojektista elämäntyöksi

Kielinuppu-kanavalla on jo 47 helposti omaksuttavaa laulua, joiden sanoitukset liittyvät arkisiin asioihin ja lasten leikkitaitoihin. Suosittuja ovat esimerkiksi tunteita sanoittava Miltä tuntuu nallesta -kappale, viikonpäivien nimiä kertaava Viikonpäiväsoppa ja Opitaan numeroita -laulu.

Kohderyhmää ovat varhaiskasvatuksen ammattilaiset, lasten vanhemmat ja puheterapeutit. Lauluja käytetään myös alakoululaisten ja aikuisten maahanmuuttajien kielenopetuksessa. Markkinointia ei ole juuri tarvittu, eikä siihen ole varattu budjettiakaan. Viesti on kulkenut suusta suuhun ja Kielinupun lauluvideoita on toistettu jo yli 3,5 miljoona kertaa.

– Oli yllätys, että niin moni on ottanut Kielinupun käyttöön. On ollut hienoa, että meihin ja ideaan on uskottu ja näyttäisi siltä, että tosi moni lapsi on jo päässyt hyötymään lauluistamme. Meille tämä on ollut once in a lifetime -kokemus, Borm sanoo.

Laulujen aiheet eivät lopu ja niitä voi tehdä niin monella eri tavalla. – Katri Borm

Hän ja Goncalves ovat tehneet aiheesta yhteisen opinnäytetyön kandidaatin tutkintoa varten ja maisteriopintojen opinnäytetyö on miltei valmis. Kielinuppu-menetelmän laajentaminenkin on käynyt mielessä, mutta perusidea on pysyä yleishyödyllisenä, kaikkien saatavana olevana palveluna.

– Minusta on hienoa, että olen saanut olla mukana avaamassa peliä. Toivon, että myöhemmin tulisi muitakin, jotka keksivät vastaavanlaista; laulujen aiheet eivät lopu ja niitä voi tehdä niin monella eri tavalla. Itse uskon laulun ja musiikin voimaan, enkä tiedä mihin tämä johtaa, siinä mielessä tämä on muodostunut elämäntyöksi, Borm sanoo.

Muusikko Katri Borm (vas.) ja kasvatustieteen kandidaatti Sarah Goncalves ovat saaneet Kielinuppu-projektiinsa Satakunnan rahaston apurahan vuosina 2017 ja 2020.