Tarkkasilmäisimmät ovat ehkä jo huomanneetkin pilkahduksia Kulttuurirahaston uudesta ilmeestä. Ensimmäisenä uudet värit, kirjasintyypit ja tunnus näkyvät lokakuun hakukierroksen ilmoituksissa ja muussa viestinnässä elokuusta 2024 alkaen.
Ilme otetaan vaiheittain käyttöön kaikissa viestintäkanavissa. Esimerkiksi verkkosivuilla osoitteessa skr.fi se näkyy kokonaisuudessaan joulukuussa, kun sivustouudistus saadaan päätökseen.
Uusi tunnus tulee apurahansaajien ja yhteistyökumppanien saataville syyskuun aikana osoitteeseen skr.fi/logot. He voivat käyttää sitä esimerkiksi julkaisuissaan, esityksissään tai viestinnässään.
Uutta ja vanhaa
Uusi visuaalinen linja tukee Kulttuurirahaston keväällä 2024 vahvistettuja arvoja ja strategiaa sekä säätiön uudistumista. Samalla se kuljettaa mukanaan perinteikkään toimijan historiaa ja syntytarinaa.
Uusi merkki eli logo muodostaa jatkumon merkin aiempien versioiden kanssa. Rahaston vankka tammi hahmottuu edelleen helposti, mutta yksinkertaistettu merkki palvelee painotuotteiden lisäksi erinomaisesti digitaalisissa kanavissa, joissa Kulttuurirahastokin nykyisin kohtaa valtaosan apurahanhakijoistaan ja muista sidosryhmistään.
Tutut vihreät sävyt pysyvät edelleen mukana, mutta rinnalle tuodaan laajempi paletti värejä. Typografia pyrkii selkeyteen ja ymmärrettävyyteen. Identiteetin on tarkoitus koota Kulttuurirahaston laaja ja monimuotoinen toiminta johdonmukaiseksi visuaaliseksi kokonaisuudeksi.
Uuden visuaalisen identiteetin on suunnitellut N2 Albiino.