Takaisin artikkelilistaukseen
Tieteestä & Taiteesta
Kohti kestävää kehitystä
17.2.2022
Fidelio, Oulun ooppera-Oulun teatteri-Oulu Sinfonia 2020, kuoron loppukohtauksen karnevalistisia näyttämöpukuja. Kuva: Kati Leinonen
Fidelio, Oulun ooppera-Oulun teatteri-Oulu Sinfonia 2020, kuoron loppukohtauksen karnevalistisia näyttämöpukuja. Kuva: Kati Leinonen
Pasi Räbinä haluaa tuoda ekologiset vaatemateriaalit pukusuunnitteluun.

Teksti: Marika Aspila

Pasi Räbinä. Kuva: Kaisa Tiri
Pasi Räbinä. Kuva: Kaisa Tiri

Pukusuunnittelua 35 vuotta, yli sadan produktion näyttämöpuvut ja kymmeniätuhansia suunniteltuja vaatekappaleita. Pitkän linjan pukusuunnittelija, taiteen maisteri Pasi Räbinä tuntee materiaalit ja niiden käsittelytekniikat.  Vuodesta 1991 päätoimisesti Oulun kaupunginteatterissa työskennellyt pukusuunnittelija on koko uransa ajan työskennellyt myös itsenäisenä taiteilijana ja muotoilijana ja tullut palkituksi näyttämöpukujen uudistajana ja edelläkävijänä.

Olen kehittänyt johdonmukaisesti erilaisia materiaalinkäsittelytekniikoita ja päässyt siten lähemmäs kädenjälkeä, jossa kangas itsessään on kiinnostava, Räbinä kertoo.

Nyt Pasi Räbinä on käynnistämässä juuri saamallaan apurahalla hankkeen, jossa hän tutkii tulevaisuuden ekologisia vaatemateriaaleja käytettäväksi pukusuunnittelussa. Ilmastonmuutos, luonnon monimuotoisuuden heikkeneminen ja luonnonvarojen ylikulutus edellyttävät nopeaa muutosta kaikilla yhteiskuntamme tasoilla. Myös satoja ja tuhansia vaatekappaleita teatteriesityksiin ja oopperateoksiin suunnittelevan pukusuunnittelijan toimenkuvassa tätä aihetta on pohdittava vakavasti: mitä suunnittelija voi tulevaisuudessa suunnitella, mitä materiaaleja puvustuksissaan käyttää ja mitä tehdä sadoilla puvuilla esityskaaren loputtua.

Suunnitelmani on pioneerihanke, jollaista ei Suomessa ole ennen toteutettu. Tavoitteeni on nostaa kestävän kehityksen tietoisuutta alallamme näkyväksi, Räbinä kertoo.

The Addams Family, Oulun kaupunginteatteri 2015-16: Aaveen (tanssija) rokokoopuku, kerroksellinen kreppipainanta. Kuva: Kaisa Tiri
The Addams Family, Oulun kaupunginteatteri 2015-16: Aaveen (tanssija) rokokoopuku, kerroksellinen kreppipainanta. Kuva: Kaisa Tiri

Tulevaisuuden haasteena on, miten voimme vähentää tekstiilijätettä luontoa kuormittamatta. Keskeistä on mielestäni vaikuttaa jo varhaisessa vaiheessa suunnittelijan työskentelyyn ja miettiä pukujen valmistusprosessissa, millaisia materiaaleja kestävän kehityksen ja kiertotalouden kannalta olisi järkevää käyttää. Kiertotalous ei tarkoita tutkimuksessani pelkästään kierrätystä, vaan kokonaisvaltaisesti uudenlaista lähestymistapaa vaatekappaleiden ja materiaalien valmistuksessa. Ideana on pyrkiä siihen, että suurin osa puvustuksen vaatekappaleista saadaan uusiokäyttöön. Tavoitteeni on kehittää pukusuunnittelijoiden käyttöön malli ja työtapa, jossa esityksen puvut suunnitellaan pitkäikäisiksi ja kierrätettäviksi. 

Suomessa ollaan vaate- ja tekstiiliteollisuudessa Pasi Räbinän mukaan uusien ekologisten kuitumateriaalien kehityksessä uranuurtajia. Metsä Group ja Stora Enso kehittelevät tulevaisuuden materiaaleja sekä innovaatioita. Spinnova Oy on suomalainen uranuurtaja puupohjaisen selluloosan kehittämisessä tekstiilikuiduksi Ioncell-menetelmällä. Kiertotalouden ja kierrätyksen näkökulmasta myös suomalainen Infinited Fiber Company on tuotekehityksessään jo pitkällä tekstiilijätteen uudelleen hyödyntämisessä tekstiilikuiduksi.

Näiden yritysten tavoitteena on tehdä ympäristöystävällisempiä sekä vähemmän luontoa kuormittavaa kangasmateriaalia. Aion tutkimuksessani perehtyä niiden toimintaan ja valmistustapoihin ja soveltaa sitä näyttämöpukujen suunnitteluun, Pasi Räbinä kertoo.

Tait. maisteri Pasi Räbinä sai 17 500 euron apurahan vuonna 2022 ekologisten materiaalien käyttöä pukusuunnittelussa käsittelevään tutkimukseen .