Taiteen uusi mahdollisuus
Andrea Coyotzi Borja ja Farbod Fakharzadeh saivat 42 000 euron apurahan vuonna 2020. Apurahan avulla he perustavat alustan kotimaisen taiteen nouseville tekijöille.
Töiden esille saaminen galleriassa on merkittävä etappi jokaiselle uransa alussa olevalle taiteilijalle, mutta näyttelyprojekti voi olla myös yllättävä stressin aiheuttaja. Teosten valmiiksi saattamisessa saattaa vierähtää kokonainen vuosi, mutta kun näyttely on ohi, työn tulos tuntuu katoavan kuin savuna ilmaan.
– Töiden myyminen on usein haastavaa, ja näyttelyn jälkeen teoksille on vaikea löytää säilytyspaikkaa, sillä harvalla nuorella taiteilijalla on varaa pitää studiota tai vuokrata varastotilaa, kertoo Andrea Coyotzi Borja, Meksikosta Suomeen muuttanut taiteilija ja Aalto-yliopiston tohtorikoulutettava.
Kun Coyotzi Borja pohti aihetta kollegansa Farbod Fakharzadehin kanssa, heille syntyi ajatus. Jos taideteokset kerättäisiin yhteen suureen tilaan, ne saisivat uuden mahdollisuuden tulla nähdyiksi. Suuri yleisö, kanssataiteilijat, kuraattorit ja keräilijät voisivat vierailla tilassa tai tutustua teoksiin verkkosivuilla. Konsepti sai nimekseen Taidekirppis viitaten tapaan, jolla teokset näyttelyn jälkeen kierrätetään.
Puuttuva linkki
Taidekirppis käynnistyy maaliskuussa 2020 ja myönnetty rahoitus mahdollistaa projektin toteutuksen yhden vuoden ajan. Apurahan turvin Coyotzi Borja ja Fakharzadeh ylläpitävät tilaa ja verkkosivuja, hankkivat teoksille kuljetuksen, päivittävät sosiaalista mediaa ja järjestävät taiteilijoille avoimia hakuja.
Suunnitelmissa on myös palkata mukaan ulkopuolisia kuraattoreita, jotka saavat vapaat kädet työstää yleisölle avoimia projekteja kokoelman parissa. Jos joku haluaa ostaa taideteoksen, he voivat olla suoraan yhteydessä taiteilijaan, mutta Fakharzadeh ja Coyotzi Borja korostavat, että teosmyynti ei ole heidän ensisijainen päämääränsä, eikä projektilla tavoitella voittoa. Sen sijaan he haluavat luoda kotimaisten, nousevien taiteilijoiden näyttelyistä sekä teoksista koostuvan kokoelman, joka arkistoidaan myöhempää käyttöä varten.
– Taidetta tai mitä tahansa muuta ilmiötä on saatava tarkastella historiallisessa kontekstissa, jotta se saa merkityksen – saatavilla oleva tieto tuntuu kuitenkin hieman hajanaiselta. Tärkeä osa projektiamme onkin koota yhteen fyysinen ja digitaalinen arkisto, jota tarkastelemalla voi havainnoida mitä alalla on tapahtunut, mitä tapahtuu nyt, ja mitä tulevaisuudessa tulee mahdollisesti tapahtumaan, Fakharzadeh kertoo.
Ajankohtaisten aiheiden äärellä
Projektin yksi keskeisistä tavoitteista on tekijöiden mukaan antaa tilaa uusille näkemyksille sekä keskustelulle, ja pohtia kriittisesti taidekentän epäkohtia. Fakharzadeh huomauttaa, että suuri osa nuorista taiteilijoista kamppailee toimeentulon kanssa, eivätkä he usein saa työstään ansaitsemaansa palkkiota. Vaikeuksista huolimatta he ovat päättäneet omistaa elämänsä taiteelle.
– Nykytaide ei aina perustu markkinatalouteen, eivätkä nuoret taiteilijat välttämättä ota huomioon sitä, kuinka he voivat ansaita taiteen avulla. Olisi hyvä olla olemassa vaihtoehtoisia tapoja, jotka huomioivat paremmin niiden ihmisten hyvinvoinnin, joiden elämästä on kyse. Taiteentekijöilläkin saattaa olla perhe elätettävänä ja asuntolaina maksettavana, Fakharzadeh toteaa.
Sekä Coyotzi Borja että Fakharzadeh odottavat innokkaina, millaiseksi heidän yhteinen projektinsa muotoutuu ja millaista palautetta se tulee saamaan. Heidän toiveenaan on muuttaa asioita parempaan suuntaan.
– Ensin tämä oli pelkkä idea ja apurahan myötä siitä tulee konkreettinen projekti. Minua motivoi ajatus, että voin tehdä jotain asioille, jotka turhauttavat minua, Fakharzadeh tiivistää.
Teksti ja kuvat: Laura Iisalo
taidekirppis.com
instagram.com/taidekirppis
facebook.com/taide.kirppis