Taidetestaajat
Taidetestaajat on Suomen suurin kulttuurikasvatusohjelma, joka vie joka vuosi Suomen kaikki kahdeksasluokkalaiset – noin 65 000 nuorta – ja heidän noin 5 000 opettajaansa vierailulle yhteen tai kahteen korkealaatuiseen taidekohteeseen ympäri Suomen. Suomen Kulttuurirahasto ja Svenska kulturfonden tarjoavat koululaisille pääsyliput ja kuljetukset esimerkiksi oopperaan, teatteriin, konserttiin tai taidenäyttelyyn.
Tietoa hankkeesta
Suomen Kulttuurirahaston vuonna 2017 käynnistämä hanke oli alun perin osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmistoa. The Finnish government co-financed the project from autumn 2020 to spring 2024. Taidetestaajat-toimintaa koordinoi ja hallinnoi Suomen lastenkulttuuriliitto. Taidetestaajien jatko on turvattu kesään 2027 saakka.
Mitä toiminnalla tavoitellaan
Taidetestaajat-toiminnan tavoitteena on saada suomalaiset nuoret kokemaan taidetta, myös sellaista, johon moni ei muuten saa kosketusta. Taidetoiminnassa nuori oppii myös ilmaisemaan oman mielipiteensä, kuuntelemaan muita sekä ottamaan huomioon erilaisia näkökulmia.
Vierailuihin sisältyy etukäteis- ja jälkityöskentelyä, jonka tarkoituksena on tarjota nuorille taide-elämyksen tueksi ja taustaksi syventävää tietoa esimerkiksi kyseessä olevasta taidemuodosta. Työskentelyn tavoitteena on, että nuori pystyy taiteen kokemisen lisäksi muodostamaan taidekokemuksestaan perustellun mielipiteen.
Taidevierailun jälkeen nuorten mielipidettä kysytään taidetestaajia varten luodulla, selainpohjaisella arviointisovelluksella. Tulokset julkaistaan Taidetestaajien verkkosivuilla. Taidetestaajat-toiminnan kautta taidelaitokset saavat nuorilta suoraa palautetta ja voivat sen avulla kehittää nuorille suunnattua ohjelmistotarjontaansa.
Taidetestaajat-toiminnalla on suuri tasa-arvoistava merkitys, sillä nuorten mahdollisuudet osallistua koulun ulkopuoliseen kulttuuritoimintaan ovat muutoin hyvin pitkälle sidoksissa perheen koulutus- ja tulotasoon. Selvitysten mukaan taidekasvatuksen yhdessä tekemisen prosessit kehittävät hyvin tehokkaasti myös lasten ja nuorten tunne- ja empatiataitoja, joita pidetään yhtinä tulevaisuuden tärkeimpinä työelämä- ja kansalaisuustaitoina.