SKR Vuosikertomus 2013-2014 - page 13

kulttuuritoiminta
13
suomen kulttuurirahaston
vuosikertomus 2013–2014
Kaikki
Nainen Mies
Alle 31 vuotta
31-39 vuotta
40-49 vuotta
50-59 vuotta
yli 59 vuotta
Peruskoulutus
Muu koulutus
Akateeminen
Johtaja/ Ylemp toimih.
Alempi toimih.
Työntekijä
Yrittäjä
Eläkeläinen Työtön
Opiskelija
Pääkaupunkiseutu
Muu kaupunki
Maaseutu
Kaupunkimainen kunta
Uusimaa
Etelä-Suomi
Itä-Suomi
Länsi-Suomi
Pohjois-Suomi
Alle 25 000 €
25 000–45 000
45 000–55 000
Yli 55 000 €
KOK SDP PS KESK Vihreät VAS
Muut yht.
En osaa sanoa
Työväenluokka
Alempi keskiluokka
Ylempi keskiluokka
6 30 44 19
8 37 42 13
5 24 45 26
5 26 47 23
7 30 45 18
5 30 46 18
8 31 44 18
8 35 39 18
3 23 46 27
5 28 46 20
16 48 31 5
13 41 38 8
6 38 44 12
4 22 48 26
8 28 45 19
7 33 39 20
6 23 42 29
4 29 50 17
11 40 37 13
7 31 44 18
3 24 49 24
4 25 46 25
9 36 40 14
5 29 47 19
6 26 48 20
6 30 42 22
5 24 46 26
4 25 45 26
7 29 44 21
6 35 43 16
7 34 44 14
8 38 43 11
6 31 44 18
2 12 54 33
5 30 45 20
11 40 38 10
14 48 32 6
7 37 37 19
7 31 45 17
2 16 48 33
7 34 44 16
12 45 36 8
Kulttuurin kuluttajatyypit
Aktiiviset suurkuluttajat
Aktiiviset valikoivat kuluttajat
Passiiviset yksipuoliset kuluttajat
Passiiviset kuluttajat
Aktiiviset suurkuluttajat
ovat kaikkiruokaisia
kulttuurinystäviä, jotka käyvät
useita kertoja vuodessa sekä
populaari- että korkeakulttuurin
kohteissa ja tilaisuuksissa.
Aktiiviset, valikoivat
kuluttajat osallistuvat paljon
kulttuuritapahtumiin, mutta
käytettyjen kulttuurimuotojen
kirjo on suppeampi.
Passiiviset, yksipuoliset
kuluttajat nauttivat kulttuurista
harvakseltaan ja tiettyihin
kulttuurimuotoihin painottuen.
Passiiviset kuluttajat
jättävät kulttuuririennot
lähes kokonaan väliin.
TAIDEKENTÄSSÄ
taiteen merkityk-
sestä ja vaikutuksista puhumista
saatetaan karsastaa. Jotta taidetta ja kult-
tuuria voidaan myös jatkossa tukea julki-
sin varoin, muidenkin kuin ’tosiuskovais-
ten’ täytyy olla taiteen kokemisen ja teke-
misen puolella. Pitäisikö meidän sittenkin
alkaa argumentoida selkeämmin ja kan-
sankielisemmin taiteen merkityksestä ja
konkreettisista vaikutuksista elämänlaa-
tuun? Aiheesta on olemassa tutkimustakin.
Se voisi tuoda taiteelle ja sen rahoituksel-
le uudenlaista legitimiteettiä.”
Taiteen edistämiskeskuksen johtaja
Minna Sirnö
, Tammenlastuja 4/2013
1...,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 14,15,16,17,18,19,20,21,22,23,...80