kulttuuritoiminta
13
suomen kulttuurirahaston
vuosikertomus 2013–2014
Kaikki
Nainen Mies
Alle 31 vuotta
31-39 vuotta
40-49 vuotta
50-59 vuotta
yli 59 vuotta
Peruskoulutus
Muu koulutus
Akateeminen
Johtaja/ Ylemp toimih.
Alempi toimih.
Työntekijä
Yrittäjä
Eläkeläinen Työtön
Opiskelija
Pääkaupunkiseutu
Muu kaupunki
Maaseutu
Kaupunkimainen kunta
Uusimaa
Etelä-Suomi
Itä-Suomi
Länsi-Suomi
Pohjois-Suomi
Alle 25 000 €
25 000–45 000
45 000–55 000
Yli 55 000 €
KOK SDP PS KESK Vihreät VAS
Muut yht.
En osaa sanoa
Työväenluokka
Alempi keskiluokka
Ylempi keskiluokka
6 30 44 19
8 37 42 13
5 24 45 26
5 26 47 23
7 30 45 18
5 30 46 18
8 31 44 18
8 35 39 18
3 23 46 27
5 28 46 20
16 48 31 5
13 41 38 8
6 38 44 12
4 22 48 26
8 28 45 19
7 33 39 20
6 23 42 29
4 29 50 17
11 40 37 13
7 31 44 18
3 24 49 24
4 25 46 25
9 36 40 14
5 29 47 19
6 26 48 20
6 30 42 22
5 24 46 26
4 25 45 26
7 29 44 21
6 35 43 16
7 34 44 14
8 38 43 11
6 31 44 18
2 12 54 33
5 30 45 20
11 40 38 10
14 48 32 6
7 37 37 19
7 31 45 17
2 16 48 33
7 34 44 16
12 45 36 8
Kulttuurin kuluttajatyypit
Aktiiviset suurkuluttajat
❶
Aktiiviset valikoivat kuluttajat
❷
❸
Passiiviset yksipuoliset kuluttajat
❹
Passiiviset kuluttajat
❶
Aktiiviset suurkuluttajat
ovat kaikkiruokaisia
kulttuurinystäviä, jotka käyvät
useita kertoja vuodessa sekä
populaari- että korkeakulttuurin
kohteissa ja tilaisuuksissa.
❷
Aktiiviset, valikoivat
kuluttajat osallistuvat paljon
kulttuuritapahtumiin, mutta
käytettyjen kulttuurimuotojen
kirjo on suppeampi.
❸
Passiiviset, yksipuoliset
kuluttajat nauttivat kulttuurista
harvakseltaan ja tiettyihin
kulttuurimuotoihin painottuen.
❹
Passiiviset kuluttajat
jättävät kulttuuririennot
lähes kokonaan väliin.
TAIDEKENTÄSSÄ
taiteen merkityk-
sestä ja vaikutuksista puhumista
saatetaan karsastaa. Jotta taidetta ja kult-
tuuria voidaan myös jatkossa tukea julki-
sin varoin, muidenkin kuin ’tosiuskovais-
ten’ täytyy olla taiteen kokemisen ja teke-
misen puolella. Pitäisikö meidän sittenkin
alkaa argumentoida selkeämmin ja kan-
sankielisemmin taiteen merkityksestä ja
konkreettisista vaikutuksista elämänlaa-
tuun? Aiheesta on olemassa tutkimustakin.
Se voisi tuoda taiteelle ja sen rahoituksel-
le uudenlaista legitimiteettiä.”
Taiteen edistämiskeskuksen johtaja
Minna Sirnö
, Tammenlastuja 4/2013