SKR Vuosikertomus 2013 - page 50

palkinnot
50
suomen kulttuurirahaston
vuosikertomus 2012–2013
Harkitsevat,
yltiöpäiset uudistajat
Teatteri 2.0 liikkuu ja liikuttaa Suomen teatterikentällä. Se on erikoistunut
soveltavaan teatteriin ja yhteistuotantoihin, joiden perusta ovat hyvä teksti ja tarkka
tuotannon suunnittelu. Käytännön projekteilla se uudistaa teatterin rakenteita.
T
eatteri 2.0 sai Olavi Veistäjän pal-
kinnon elokuussa 2013. Ohjaa-
ja
Saanan Lavasteen
ja tuottaja
Saara Rautavuoman
perustama, orga-
nisaatioltaan lähes höyhenenkevyt teat-
teri vakuutti palkintolautakunnan kyvyl-
lään tehdä monimuotoista tuotantoyh-
teistyötä kenen kanssa tahansa missä ta-
hansa tinkimättä taiteellisesta tasostaan.
Teatteriperheessä kasvanut Saana La-
vaste oli ajatellut lukioaikana työkseen jo-
tain ihan muuta, mutta teatterin tuttuus,
ihmisläheisyys ja psykofyysisyys houkut-
telivat. Ensimmäinen etappi oli teatteri-il-
maisun ohjaajaopinnot ammattikorkea-
koulussa Helsingissä.
”Ihana koulu! Se ei tarjonnut selkeää
ammatti-identiteettiä, mutta kylläkin kat-
tavan yleiskatsauksen näyttelemiseen, oh-
jaamiseen, tanssiin ja soveltavaan teatte-
riin”, kehuu Lavaste.
Vähän ennen koulun päättymistä La-
vaste vaihtoi Teatterikorkeakouluun ja
valmistui
Kaisa Korhosen
siipien suo-
jasta omaan ”luonnontilaansa” ohjaajak-
si vuonna 2003. Lukuun ottamatta kah-
den vuoden kiinnitystä Vaasassa heti val-
mistumisensa jälkeen hän on työskennel-
lyt freelancerina ja ohjannut muun muas-
sa Joensuussa, Helsingissä ja Tampereella.
Saara Rautavuoman teatteriura alkoi
puolivahingossa harmonistina Uudenkau-
pungin harrastajateatterissa. Soitto vaih-
tui näyttelemiseen, ja näyttämöllä vieräh-
ti neljä vuotta. Lukion jälkeen hän muut-
ti Tampereelle ja pääsi toisen sattuman
kautta töihin Tampereen Ylioppilasteat-
teriin. Siellä, käytännön työssä, hän oppi
tuottajan ammatin ja suoritti työn ohella
mediakulttuurin maisteriopinnot.
Siellä hän myös vastasi puhelimeen
keväällä 2007, kun Saana Lavaste sattui
Sisältö edellä
Teatteri 2.0 on erikoistunut uusiin kotimai-
siin teksteihin. Taiteellinen johtaja Lavaste
ja toiminnanjohtaja Rautavuoma kiinnitty-
vät vain niihin sisältöihin, joihin haluavat.
”Uskomme, että se mikä meitä kiinnos-
taa, kiinnostaa myös muita. Kun löydäm-
me hienon tekstin, etsimme sille sopivan
esitysympäristön. Joitakin uusia tekstejä
voi olla vaikea vastaanottaa, jos ne viedään
perinteitä ja konventioita täynnä olevaan
teatteriin. Sen sijaan vaikkapa tehdassa-
lissa ne voivat räjäyttää tajunnan.”
Ennen kuin Rautavuoma ja Lavaste lä-
hestyvät mahdollista yhteistyökumppa-
nia, projektissa on tehty jo valtava pohja-
työ. Tuotantoidean, aikatauluehdotuksen
ja markkinointisuunnitelman lisäksi mie-
tittynä onmyös työryhmä. Se koostuu free-
joukosta, jota täydennetään yhteistyöteat-
terien omalla henkilökunnalla.
Teatteri 2.0:n ensimmäinen ensi-ilta oli
Tampereella kesällä 2012.
Alkutuotannon
inspiraationa olivat Valkeakosken Ritva-
lan kylän maanviljelijöiden kokemukset,
jotka oli kerätty
Täällä Pohjantähden alla
2011
-yhteisöteatteriprojektissa. Materiaali
luontui uudenlaiseksi kesäteatteriksi, jos-
sa pohditaan muun muassa ihmisen luon-
tosuhdetta, maan omistamisenmahdotto-
muutta jamaapallon tilaa. Produktio tehtiin
yhteistyössä Kotkan Kaupunginteatterin
kanssa, ja esitys jatkoi Tampereelta sinne.
soittamaan ja kysymään väliaikaista apua
Teatteri Siperian lipunmyyntiin. Puhelu oli
alku yhteistyölle, joka johti kolme vuotta
myöhemmin Teatteri 2.0:n perustamiseen.
Naisia yhdisti kiinnostus uudentyyppi-
seen työskentelyyn. Yhtä mieltä he olivat
myös siitä, että teatterin pitää olla ajassa
kiinni ja puhutella sekä päätä että sydäntä.
”Luonteissameillämolemmilla on yltiö-
mäisyyttä ja perinpohjaisuutta, jota moni
ei edes kestäisi. Luotamme intuitioon ja
annamme juttujen viedä mennessään. Toi-
saalta jaksamme työstää asioita loputto-
masti ja hinkutamme teksteistäkin jokais-
ta sanaa”, kuvaa Rautavuoma.
Alun suuri filosofinen kysymys oli-
kin, voiko kaksihenkistä ryhmää nimit-
tää teatteriksi.
”Koska koko idea on valmistaa esityk-
siä, totesimme lopulta, että teatteri täs-
sä ollaan.”
Teatterinsa olemusta, toiminta-ajatusta
ja tavoitteita Lavaste ja Rautavuoma viila-
sivat pari vuotta. Espoon Kaupunginteat-
terin johtaja
Jussi Helminen
sparrasi, teki
hyviä kysymyksiä ja kannusti.
Valmis suunnitelma koski kolmea en-
simmäistä vuotta, joiden aikana Teatteri
2.0 rakentaisi siltaa vapaan kentän ja laitos-
teatterien välille. Se valmistaisi kolme esi-
tystä, joissa kokeillaan uudenlaisia taiteel-
lisia ja tuotannollisia työtapoja ja tutkitaan
teatterikentän vakiintuneita rakenteita.
”Uskomme, että se mikä meitä kiinnostaa,
kiinnostaa myös muita. Kun löydämme hienon
tekstin, etsimme sille sopivan esitysympäristön.”
1...,40,41,42,43,44,45,46,47,48,49 51,52,53,54,55,56,57,58,59,60,...76