SKR Vuosikertomus 2013 - page 15

kulttuuritoiminta
15
suomen kulttuurirahaston
vuosikertomus 2012–2013
Kouluruokailua kohentamassa
V
antaan kaupungin ja Vantaan Tila-
palvelut Oy:n muotoiluhankkees-
sa muotoilutoimiston väki jalkau-
tui koululle havainnoimaan ja kehittämään
ruokailua yhdessä oppilaiden ja opettaji-
en kanssa.
Marjaana Ponkala,
Vantaan Tilapalvelut Vantti Oy:
“Pilottikohteena toimineessa Martinlaak-
son koulussa on Muotoillut ratkaisut -oh-
jelman päätyttyä toteutettu monia paran-
nuksia ruokailuun. Ruokataukoa on piden-
netty, kalusteiden paikkoja vaihdettu, jo-
notusta ohjattu lattiateippauksin järke-
vämmäksi ja opastetekstejä lisätty. Keit-
tiöhenkilökunnan nimet ja kasvot ovat ny-
kyisin esillä, salissa soi musiikki ja seinäl-
lä roikkuu vaihtuva taidenäyttely oppilai-
den omista töistä.
Koululla ollaan erityisen iloisia siitä,
että ruokailuun on saatu mukaan sellai-
sia isompia oppilaita, jotka eivät aiemmin
syöneet ollenkaan. Nykyisin he saattavat
ottaa edes leipää ja maitoa.
Tavoitteena oli, että voisimme jatkaa
kouluruokailun kehitystyötä Vantaalla it-
senäisesti, pilottihankkeesta saatujen op-
pien pohjalta. Muotohiomo koostikin pi-
lotin työtavoista ja syntyneistä ideoista
manuaaliin, jota on markkinoitu kouluil-
le esimerkiksi ruokateemaisen ekoteko-
kilpailun yhteydessä. Kilpailu päättyy ke-
väällä 2014 – sitten nähdään, ovatko kou-
lut innostuneet seuraamaan manuaalin
ohjeita vai keksineet sen pohjalta jotain
ihan uutta.”
Pekka Toivanen,
Muotohiomo:
“Palvelumuotoilu on pitkälti kuuntelemis-
ta. Kun ihmisten toiveita kysyy, he ryhtyvät
ihan eri tavalla asian omistajiksi.
Tässäkin projektissa jopa konkreettisia ti-
lamuutoksia tärkeämpi saavutus on yhtei-
sen suunnitteluprosessin kautta alkanut
asennemuutos. Kun oppilaat ja opettajat
kiinnostuvat kouluruokailusta, he ovat val-
miimpia itse tekemään asioita sen eteen.
Siksi on hyvä merkki, että Martinlaakson
koulun ruokalassa on tapahtunut kehi-
tystä myös sen jälkeen, kun projekti mei-
dän osaltamme päättyi. Näin on pakkokin
olla: kouluruokailun kaltaista palvelua ei
voi pysäyttää ja laittaa kerralla kuntoon,
vaan muutokset tapahtuvat pikkuhiljaa.
Sekin on hieno tulos, että pilottikoulussa
kertyneitä havaintoja hyödynnetään to-
dennäköisesti jatkossa jo uusien koulu-
jen suunnitteluvaiheessa.
Muotoillut ratkaisut -ohjelma oli toimi-
alan kannalta tärkeä, sillä sen kautta saa-
tiin konkreettisia esimerkkejä ja tuloksia
julkisten palvelujen kehittämisessä palve-
lumuotoilun keinoin. Myös meille toimis-
tona hanke oli antoisa – onhan tällaisella
lapsiin liittyvällä kuntapalvelulla ihan eri
tavallamerkitystä kuin vaikka kahvikupeil-
la, joita meillä on myös suunniteltu. Kai-
kista projekteista oppii jotain, mutta tästä
jäi myös vahva halu tehdä lisää vastaavaa.”
1...,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14 16,17,18,19,20,21,22,23,24,25,...76