SKR Vuosikertomus 2013-2014 - page 45

apurahat
45
suomen kulttuurirahaston
vuosikertomus 2013–2014
peliin kymmeneksi päiväksi kuin lapsena.
Idean Karhulahti sanoo kopioineensa kes-
tävyysjuoksija
Janne Holménilta
, joka oli
pääkisojensa jälkeen aina kymmenen päi-
vää juoksematta.
Joskus muulloinkin tutkijan hattu on jä-
tettävä syrjään. Haastattelun jälkeen Kar-
hulahden veli on tulossa Kööpenhaminas-
ta käymään Turkuun.
pulaarikulttuurin tutkimuksen tohtorioh-
jelmassa Turun yliopistolla. Tutkija viih-
tyy Turussa hyvin, mitä hän ei olisi teini-
ikäisenä Raisiossa uskonut.
Sivussa Karhulahti on työstänyt IGDB.
com-pelitietokantaa verkkoon yhdessä
kansainvälisen ohjelmoijaryhmän kanssa.
Tietokantaa voi verrata elokuvien IMDB.
com-sivustoon.Tutkija löytää harrastuksel-
leen tietysti terminkin:
ludification
, leikin
ja työn sulautuminen.
Pari kertaa vuodessa Karhulahti sulkee
kuitenkin puhelimen ja sähköpostin sekä
jättää artikkelit sivuun. Silloin hän uppou-
tuu johonkin tarkkaan harkittuun video-
– Lupasin taas pelata hänen kanssaan
viikonlopun.
Veli-Matti Karhulahti on saanut Suomen
Kulttuurirahaston keskusrahastosta 21 000
euron apurahan sekä Varsinais-Suomen ra-
hastosta 11 000 euron apurahan videope-
lien tutkimiseen.
"Nykyinen videopeli on kukoistava laji,
joka todennäköisesti kuolee kohta pois
uusien pelilajien tieltä."
Yksi Veli-Matti Karhulahden innoittajista
on Grim Fandango -peli vuodelta 1998.
Sen maailma on pitkälle viilattu sekoitus
film noir -tyyliä ja atsteekkien taruja.
1...,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44 46,47,48,49,50,51,52,53,54,55,...80