Tammenlastuja_1_2012 - page 34

Helsingin yliopiston merihistorian amanuenssina työs-
kentelevä Anne Ala-Pöllänen ryhtyy väitöskirjassaan sel-
vittämään inhimillisen virheen kulttuurisia taustoja meri-
onnettomuuksissa.
Vilkas Itämeri
Inhimillisen virheen ennaltaehkäisy nousee aina vain tär-
keämmäksi merialueilla, joissa liikenne lisääntyy ja liiken-
nettä on sekä pitkittäin että poikittain. Tällainen alue on
Itämeri, johon Anne Ala-Pöllänen keskittää tutkimuksensa.
Itämeri on maailman vilkkaimmin liikennöityjä meri-
alueita. Itämerellä liikkuu jopa 5 000 alusta kuukaudessa.
Onnettomuuksia sattui 124 vuonna 2010. Näistä kymmenen
aiheutti ympäristövahingon.
– Joka päivä on tilanteita, joissa laivojen reitit risteä-
vät. Suomenlahti on kuin Mannerheimintie, Anne Ala-Pöl-
länen kuvailee.
Vakavien onnettomuuksien uhka lisääntyy, koska Suo-
menlahdella on paljon Venäjän öljykuljetuksia. Tanskan
salmien syväykset tosin rajoittavat laivojen kokoa. Itäme-
ren liikenne on pitkälti syöttöliikennettä: laivoissa on noin
1 000 konttia, kun suuriin valtamerilaivoihin mahtuu jopa
14 000 konttia.
Havaintopäiväkirjoin ja valokuvin Anne Ala-Pöllänen
on jo havainnoinut yksin tai opiskelijoiden kanssa meren-
kulkijan työelämää laivalla. Lisädokumentoinnissa huomio
kohdistuu erityisesti komentosillalle. Kohteina ovat Suo-
men lipun alla purjehtivat kolme laivatyyppiä: säännöllises-
sä reittiliikenteessä oleva matkustaja-alus, hakurahtiliiken-
teessä oleva säiliöalus tai kuivarahtialus sekä säännöllisessä
linjaliikenteessä oleva ro-ro- tai ro-pax–alus. Tavoitteena on
löytää näkyvän taakse kätkeytyvät ilmiöt.
Yhteistyön avaimet haussa
Avainkysymyksiä onnettomuuden ehkäisemisessä on se,
kuinka yhteistyö sujuu laivahenkilökunnan kesken, Anne
Ala-Pöllänen on päätellyt.
Hierarkian lisäksi kulttuuriseen taustaan kuuluu suku-
polvien ja sukupuolten eroista johtuvia kahnauksia. Pääosin
positiiviseksi ymmärretty hiljainen tieto voi olla negatiivis-
takin, jos ajatellaan yksiviivaisesti, että osaan ja hallitsen.
Luotetaan teknisiin laitteisiin ja vähätellään fyysistä tähys-
tystä. Pidetään omat tiedot omina eikä niitä jaeta. Tehdään
toista kuin sanotaan. Väsymys, välinpitämätön asenne ja
alkoholin käyttö kuuluvat myös selvitettäviin merenkulun
piirteisiin.
Entä löystyykö moraali matkustajalaivoilla, jotka samaa
reittiä kulkevina koetaan turvallisemmiksi? Kapteenin im-
pulsiivinen ja vastuuton toiminta tuli vastikään traagisen
kuuluisaksi Italian rannikolla tapahtuneessa Costa Concor-
dia -risteilyaluksen onnettomuudessa. Suomen lähivesillä
pelastuskulttuuri muuttui ratkaisevasti virolaisen Estonia-
matkustusaluksen vuonna 1994 sattuneen tuhoisan onnet-
tomuuden jälkeen.
Historioitsija on myös laivuri
Kansatiedettä pääaineenaan opiskellut filosofian maisteri
Anne Ala-Pöllänen ei katsele merielämää pelkästään yliopis-
toihmisen ja historioitsijan näkökulmasta. Ennen 14-vuo-
tista uraansa Helsingin yliopiston merihistorian ja mu-
seologian amanuenssina ja 4 vuoden työrupeamaa Suomen
merimuseon tutkijana Museovirastossa hän on työskennellyt
muun muassa tarjoilijana ja tax free –kaupan kassana niin
Silja Linen kuin Viking Linen matkustajalaivoilla.
– Ruotsin lipun alla vallitsi pitkälti ruotsalainen leppoi-
suus eikä päällystöä tarvinnut teititellä. Tuolloin ajateltiin,
että Suomen lipun alla oli hyvä, jos hovimestari edes terveh-
ti tilapäistä palvelutyöntekijää, Anne Ala-Pöllänen kertoo.
Hänellä on myös tuntumaa merellä liikennöintiin pur-
jehdusharrastuksensa ansiosta. Purjehtimista varten hän
suoritti saaristo- ja rannikkolaivurikurssit.
– Tiedän esimerkiksi sen, että vaikka suurien laivojen
yliperämiehen tehtäviin ei kuulu laivan ohjaaminen sata-
maan, hän haluaa sen usein tehdä Helsingin edustan Kus-
taanmiekassa, jotta näppituntuma laivan hallintaan pysyy.
Kustaanmiekassa ei ole niinkään ongelmana väylän kape-
us kuin tietynlainen mutka, johon pitää tulla aika napak-
kaa vauhtia.
Ja tämähän on selvää: entisaikojen talonpoikaispurjeh-
dusta kuvaava
Volter Kilven
romaani Alastalon salissa on
Anne Ala-Pölläsen ehdottomia suosikkiteoksia.
Fil. maisteri Anne Ala-Pöllänen sai 21 000 euron
apurahan merenkulkuonnettomuuksien taustalla
vaikuttavia kulttuurisia tekijöitä käsittelevään
väitöskirjatyöhön.
34
Päällystön kohtaaminen on usein
arvovaltataistelua, maskuliinista
vaikenemisen perinnettä tai
kilpailua, pahimmillaan mahtailua.
1...,24,25,26,27,28,29,30,31,32,33 35,36