Tammenlastuja_1_2012 - page 33

L
aivalla vallitsee vahva hierarkia. Kapteenin tai päällys-
tön jäsenen käsky on ehdoton, sitä ei hevillä aseteta ky-
seenalaiseksi. Onnettomuuksien taustalla on paljon pu-
humattomuutta. Jää sanomatta se, mikä pitäisi ehdottomasti
sanoa,
Anne Ala-Pöllänen
arvioi.
Päällystön kohtaaminen on Ala-Pölläsen mukaan usein
arvovaltataistelua, maskuliinista vaikenemisen perinnettä ja
kilpailua, pahimmillaan mahtailua. Taustalla on vanhaa me-
rimieskulttuuria. Nämä saattavat olla tiedonkulkua ja pää-
töksentekoa vaikeuttavia seikkoja yhtä paljon kuin ulkoiset
häiriöt.
– Onnettomuuden uhatessa vahtiperämiehellä on oikeus
ja velvollisuus kutsua kippari paikalle, mutta aika usein
näin ei ole tehty. Varsinkin, jos vahtiperämies on nuori ja
kokematon tai nainen, kynnys pyytää kokeneempi apuun on
korkea. Tietynlainen nöyryys ei kuulu merimieskulttuuriin,
Anne Ala-Pöllänen selvittää.
Luotsin astuessa laivaan luotsi voi kulttuuritaustastaan
riippuen saada joko kapteenin aseman tai hänen selviyty-
mistään kyräillään. Myös päällystön ja miehistön välinen
kommunikaatio pitää sisällään vanhasta laivahierarkiasta
periytyviä lainalaisuuksia.
Kun merellä sattuu onnettomuus, syynä on useimmiten inhimillinen virhe. Inhimillisen virheen
mahdollisuutta on pyritty poistamaan tekniikalla, valvonnalla ja monilla tutkimuksilla.
Anne Ala-Pöllänen uskoo, että myös kulttuuritaustoilla on merkitystä virheen syntymiseen.
TEKSTI Arja Ukkonen KUVA Heikki Tuuli
Kulttuuriset tekijät voivat johtaa
merenkulkuonnettomuuksiin
33
w
Merihistorioitsija Anne Ala-
Pöllänen olettaa, että merenkulussa
elää inhimillistä virhettä ruokkivia
tiedostamattomia toimintatapoja.
Niiden esiin nostaminen saattaa
parantaa merenkulun turvallisuutta.
A P URAHANSAA J AT 2 01 2
1...,23,24,25,26,27,28,29,30,31,32 34,35,36