Tammenlastuja_3_2010 - page 7

7
”Se oli ensimmäinen ooppera, jonka olen ikinä näh-
nyt. Olin innoissani, kun pääsin katsomaan sitä, eikä
into simahtanut sen jälkeenkään. En usko, että aion
oopperassa kovin usein käydä, mutta jos joku minut
oopperaan kutsuu, en aio vastustella sitä viimeiseen
hengenvetoon asti.”
”Pidin siitä kohdasta, jossa Cavaradossi ammuttiin,
sillä valo- ja äänitehosteet olivat todella hyvät ja hät-
kähdin (eli pelästyin) silloin kunnolla. Siis en pitänyt
siitä, että Mario ammuttiin, sillä hän oli suosikkini.
Kiitos kun vilkutit minulle ja kaverilleni Cavaradossi!?
Terveisiä kaikille! (varsinkin Mariolle!?)”
Ihmisten kulttuuriset mieltymykset ovat seurausta
paitsi henkilökohtaisesta mausta myös tottumuksesta.
Joka on lapsuudessaan istunut vanhempiensa kans-
sa urheilukilpailuissa tai sinfoniakonserteissa, tulee
todennäköisesti tekemään niin vielä aikuisena. Oop-
pera on taidelaji, joka kärsii sille historian saatossa
syntyneestä elitistisestä leimasta. Yksi tapa vähentää
ennakkoluuloja on tarjota tulevaisuuden oopperaylei-
sölle riittävän varhaisessa vaiheessa mahdollisuus tu-
tustua oopperan taikamaailmaan. Edellä lainattujen
kuudesluokkalaisten tavoin moni saattaa huomata, et-
tei korkeaksi kuviteltu kynnys niin korkea olekaan.
Suomen Kulttuurirahastossa pohdittiin keväällä,
miten Rahasto voisi olla ensi vuonna mukana juhlimas-
sa satavuotista Kansallisoopperaa. Ensimmäinen aja-
tus oli tarjota tilaisuus oopperailtaan Suomen jokaiselle
tiettyyn ikäryhmään kuuluvalle koululaiselle. Tärkeä-
nä innoittajana olivat ne kokemukset, joita maakunta-
rahastoissa oli viime vuosina saatu kokonaisten koulu-
laisikäluokkien kuljettamisesta teatteriin.
Kun Kulttuurirahasto halusi tarjota koululaisille ko-
konaiselämyksen, joka syntyy vain oikeassa ooppera-
talossa, ei sinne yhden vuoden aikana voitu kuljettaa
koko ikäluokkaa. Näin päädyttiin siihen, että Kulttuu-
rirahasto tarjoaa ilmaisen oopperamatkan ja pääsyli-
pun noin seitsemälletuhannelle seitsemäsluokkalaisel-
le. Se on hieman yli 10 prosenttia ikäluokasta.
Oli tärkeää varmistaa, että oopperaan saapuu nuo-
ria mahdollisimman erilaisista taustoista. Hankkeen
tavoitteen kannalta ei olisi mielekästä, että mukaan
pääsevät vain ne aktiiviset nuoret, joilla on valmiiksi
parhaat edellytykset altistua elämässään korkeakult-
tuurille. Sen tähden halukkaat koulut ilmoittivat op-
pilaansa mukaan osapuilleen yhden luokan tai bus-
silastillisen yksiköissä ja matkalle lähtevät ryhmät
valittiin arvonnalla. Kustakin mukaan pääsevästä
ryhmästä vähintään yksi opettaja sitoutui osallistu-
maan päivän mittaiseen koulutukseen, joita järjeste-
tään eri puolella Suomea. Sen avulla opettaja valmis-
taa oppilaat oopperakäyntiin.
Kansallisooppera järjestää neljä yksinomaan kou-
lulaisille tarkoitettua päivänäytöstä. Näin myös kau-
empaa tulevat ehtivät vielä samana iltana kotiin.
Loput koululaiset - noin yksi kolmasosa kokonaismää-
rästä - sijoitetaan valikoituihin iltanäytöksiin, joihin
on varattu noin kaksisataa paikkaa per esitys.
l
Oopperaan!
TEKSTI Veli-Markus Tapio
1,2,3,4,5,6 8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,...28