Takaisin artikkelilistaukseen
Keskusrahasto
Tutkimus: yleisö on tyytyväinen museoihin, mutta kaipaa lisää tietoa
12.12.2017
Suomen museoliiton ja Suomen Kulttuurirahaston Taloustutkimukselta tilaamassa selvityksessä käy ilmi, että ihmiset ovat yleisesti hyvin tyytyväisiä museoihin. Museoissa käytäisiin useammin, jos niistä kirjoitettaisiin mediassa ja tiedettäisiin enemmän. Museokortin tuntee jo yli 80 prosenttia suomalaisista.

Taloustutkimus teki elo–marraskuussa 2017 edustavan tutkimuksen suomalaisten museokäynneistä, museoihin liittyvistä näkemyksistä sekä Museokortista. Tutkimuksen tärkein viesti on, että suomalaiset ovat yleisesti hyvin tyytyväisiä museoihin ja museokäynteihinsä. He kävisivät museoissa enemmän, jos museoissa käyminen tulisi mieleen useammin.

– Lomalla ja matkoilla käydään paljon museoissa. Museossa käyminen tulee helpommin mieleen Euroopan suurkaupungissa kuin kotimaanmatkoilla. Suomessa kannattaisikin tavoitella vielä enemmän sekä kotimaisia että ulkomaisia turisteja, tiivistää Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Pasi Holm.

Ihmiset käyvät museoissa pääasiassa siksi, että ovat kiinnostuneita niistä. Muita syitä ovat elämysten hakeminen, oppiminen, ajanviete, sivistyminen sekä lomaohjelma. Tutkimuksesta selviää, että yleisö toivoo median kirjoittavan museoista enemmän. Museot voisivat myös ristiinmarkkinoida enemmän, jotta kävijät saisivat tietoa muista lähimuseoista.

Lapsiystävällisyys on kotimaisten museoiden valtti

Lapsiperheet ovat yksi kasvava yleisöryhmä museoissa. Kotimaisten museoiden lapsiystävällisyyttä pidetäänkin parempana kuin ulkomaisten. Myös opastus ja näyttelyn ymmärrettävyys saivat kotimaisissa museoissa paremmat arviot. Sen sijaan käynnin elämyksellisyys sekä näyttelyiden sisällöt ja taso arvioitiin useimmiten ulkomaisissa museoissa paremmiksi.

–  Selvitys osoittaa, että vaikka suomalaiset museokävijät ovat lähtökohtaisesti tyytyväisiä, museokokemusta on mahdollista vielä parantaa. Kulttuurirahaston uusi Museovisio-hanke haluaa auttaa juuri tässä. Museoille myönnetään kaksivaiheisen haun avulla suuria, jopa 300 000 euron apurahoja kävijäkokemuksen parantamiseen liittyviin uudistuksiin, kertoo Suomen Kulttuurirahaston erityisasiantuntija Johanna Ruohonen.

Jo yli 80% tuntee Museokortin

Suomen museoliiton 2,5 vuotta sitten lanseeraaman Museokortin tuntee jo 81 prosenttia suomalaisista. Museokortti sisältää vuoden sisäänpääsyt kaikkiin noin 250 järjestelmään liittyneeseen museoon.

­– Tutkimuksen mukaan Museokortilla on noin 300 000 asiakkaan potentiaali, mikä kuulostaa erinomaiselta museoiden kannalta. Mitä enemmän museokortin omistajia sitä enemmän kävijöitä ja sitä enemmän puhetta museoista. Ihmiset saavat sitä mitä kaipaavat, eli ajatuksen mennä museoon, summaa Suomen museoliiton pääsihteeri Kimmo Levä.

11 prosenttia vastaajista kertoo omistavansa kortin ja heistä 93 prosenttia aikoo uusia kortin melko todennäköisesti. Museokortti on lisännyt 79 prosenttia kortin omistajien käyntejä uusissa museoissa ja 68 prosenttia suosikkimuseoissaan.

Lisätiedot:

Suomen museoliitto, pääsihteeri Kimmo Levä, etunimi.sukunimi@museoliitto.fi
Suomen Kulttuurirahasto, erityisasiantuntija Johanna Ruohonen, etunimi.sukunimi@skr.fi
Taloustutkimus, tutkimusjohtaja Pasi Holm, etunimi.sukunimi@taloustutkimus.fi

Suomen museoliitto on museoalan keskusjärjestö. Sillä on yli 200 yhteisöjäsentä, jotka ylläpitävät yli 400 ammattimaisesti hoidettua museokohdetta. Museoliitto valvoo museoiden etua, edustaa museoita ja toimii museoiden yhteistyöverkostona.

Suomen Kulttuurirahasto on yksityinen säätiö, joka jakaa apurahoja keskusrahastosta ja 17 maakuntarahastosta kulttuurin ja tieteen eri aloille.

Taloustutkimus on asiantuntijaorganisaatio, joka suunnittelee ja toteuttaa yritysten ja julkisen sektorin toimeksiannosta markkina- ja mielipidetutkimuksia.

"Miksi museoon? Suomalaisten näkemykset museoista -tutkimus 2017"