Suomen Kulttuurirahasto ja YLE ovat yhdistivät voimansa kansalaisten kulttuurikunnon kohottamiseksi.

Kulttuurikunto oli Suomen Kulttuurirahaston, YLEn ja Svenska Kulturfondenin mittava, valtakunnallinen yhteishanke, joka käynnistyi syksyllä 2008. Kampanjan yhteydessä lähetettiin YLE Kulttuurin tuottama Kulttuurikuntoklinikka-televisiosarja TV1:ssä.

Kulttuurikunto-kampanja muistutti, että jo kolme kertaa viikossa puoli tuntia kulttuuria riitti ylläpitämään kulttuurikuntoa. Mikäli tavoitteena oli kunnon kohottaminen, kampanja suositteli harrastamaan lajeja, jotka nostattavat sykettä ja aiheuttavat henkistä hikoilua.

Kampanjan keskeisenä välineenä oli kulttuurikuntokortti, jonka sai tulostettua Kulttuurikunnon nettisivuilta ja kulttuurilaitoksista. Korttia tarjottiin myös työnantajien käyttöön; päämääränä oli kannustaa työnantajia ottamaan kulttuurikuntoilu osaksi työhyvinvoinnin kehittämistä - ja samalla nostamaan työpaikan vetovoimaa.

Kulttuurikunto suosittelee -merkki on kaikkien kulttuuripalvelujen tarjoajien käytössä vapaasti ja vastikkeetta. Sitä toivotaan käytettäväksi erityisesti sellaisten tilaisuuksien yhteydessä, jotka soveltuvat aloitteleville, pitkän poissaolon jälkeen kulttuurin pariin palaaville tai uusia kokemuksia etsiville kulttuurikuntoilijoille.

Kulttuurikunto pyrki yhdistämään kulttuuritarjonnan, työnantajien kannustuksen ja kulttuurikuntoilijoiden aktiivisuuden verkostoksi, jossa kaikki hyötyvät.

Kampanjan tavoitteena oli poistaa kulttuurin käyttöön liittyviä pelkoja ja ennakkoluuloja, innostaa uusien lajien kokeiluun, saada aikaan myönteisiä kulttuurielämyksiä ja tehdä kulttuurin käytöstä helppo osa arkea.

Kulttuurikuntokampanjan rahoituksesta vastasi Suomen Kulttuurirahasto. YLE Kulttuuri vastasi sekä kampanjan että tv-sarjan tuotannosta.