Suomen Kulttuurirahaston, Suomen arvostelijain liiton ja mukana olleiden lehtien kolmivuotinen Kritiikkiportti-hanke on päättynyt 23.6.2011 eikä uusia kritiikkejä enää julkaista. Sivusto säilyy toistaiseksi kolmen vuoden aikana kerättyjen arvostelujen linkkiarkistona.

Suomen Kulttuurirahaston, Suomen arvostelijain liiton SARVin ja hankkeessa mukana olevien sanomalehtien ylläpitämä verkkosivusto Kritiikkiportti avattiin kesäkuussa 2008. Portaali kokosi yhteen 29 suomalaisen sanomalehden kulttuurisivuillaan julkaisemia taidearvosteluja osoitteessa www.kritiikkiportti.fi. Lisäksi Kritiikkiporttiin ohjautui lehtien muissa osioissa julkaistavia arvioita. Kaikki osapuolet sitoutuivat hankkeeseen kolmeksi vuodeksi.

- Kritiikkiportti avaa aivan uuden näkökulman maan eri osien taidetarjontaan. Nyt jokainen taiteen harrastaja voi lukea samasta teoksesta tai tapahtumasta useita arvosteluja. Samalla Kritiikkiportti tarjoaa pienemmissäkin lehdissä ilmestyneille teksteille laajan lukijakunnan ja tasapainottaa nykyistä pääkaupunkiin keskittynyttä kulttuurikeskustelua, kertoi Suomen Kulttuurirahaston yliasiamies Antti Arjava.

Kritiikkiportti perustui sanomalehtien omiin verkkosivuihin, joihin portaali avasi linkkeinä suoran tien. Sivustolla kävijä voi hakea taidekritiikkiä taiteenalan, lehden, hakusanan tai yksittäisen kriitikon nimen mukaan.

Kritiikkiportin päätoimittaja oli kulttuuritoimittaja Siskotuulikki Toijonen ja toimitussihteeri freelance-toimittaja Päivi Nikkilä.

Kritiikkiportissa julkaistiin kaksi kertaa kuukaudessa pääkirjoitus, jonka virittämänä voitiin käydä portaalin sivuilla keskustelua. Toijonen halusi päätoimittajana edistää taiteilijoiden, taiteentuntijoiden ja yleisön välistä vuorovaikutusta.

- Taide on julkista ja kuuluu kaikille - samoin sen arvostelu osana yhteiskuntaa, Toijonen sanoi.

- Kritiikkiportin myötä taiteen, sen kritiikin ja kriitikoiden asema, arvostus ja moniäänisyys vahvistuvat. Valtakunnallinen julkisuus toivottavasti myös haastaa kriitikot ja kulttuuritoimittajat laadukkaaseen journalismiin. Ehkä se voisi virittää jopa tervettä kilpailua kulttuurisivujen kiinnostavuudesta lehtien välillä. Toivon, että mahdollisimman laaja lukijakunta löytää Kritiikkiportin. Se avaa myös tutkijoille mahdollisuuden perehtyä taidekritiikin tilaan, totesi Toijonen.

Kritiikkiportti sai alkunsa, kun Helsingin Sanomien kulttuuriosaston esimies Saska Snellman mainitsi yliasiamies Antti Arjavalle Helsingin Sanomien väitetystä kritiikkimonopolista. Taidepiireissä oli jo vuosia valitettu, että Helsingin Sanomien kriitikoilla ja kulttuuritoimittajilla on suuri valta määritellä vallitsevaa kulttuurikeskustelua ja taidekäsityksiä. Snellmanin mielestä tilannetta oli hyvä tasapainottaa, koska kulttuuri ei tarvitse monopoleja vaan moniäänisyyttä. Kulttuurirahasto lähti toteuttamaan ajatusta verkkosivuista, ja mukana olivat alla luetellut sanomalehdet:

Aamulehti
Etelä-Saimaa
Etelä-Suomen Sanomat
Forssan lehti
Helsingin Sanomat
Hufvudstadsbladet
Ilkka
Itä-Häme
Itä-Savo
Kainuun Sanomat
Kaleva
Kansan Uutiset
Karjalainen
Kauppalehti
Keskipohjanmaa
Keskisuomalainen
Kouvolan Sanomat
Kymen Sanomat
Lapin Kansa
Länsi-Savo
Länsi-Suomi
Pohjalainen
Pohjolan Sanomat
Salon Seudun Sanomat
Satakunnan Kansa
Savon Sanomat
Turun Sanomat
Uusi Suomi
Uutispäivä Demari